کلبه آرامش

عاشقانه - همسرانه -فرهنگی- اجتماعی- مطالب گوناگون و متنوع.

کلبه آرامش

عاشقانه - همسرانه -فرهنگی- اجتماعی- مطالب گوناگون و متنوع.

شش راز سـرما نـخوردن پـزشکان

اگر تصور می‌کنید نمی‌شود زمستان را بدون سرماخوردگی و بیماری سپری کرد سخت در اشتباهید. درست است که در فصل سرما آنفلوانزا و سرماخوردگی بسیار رایج است و هر کسی ممکن است به این بیماری‌ها مبتلا شود اما با انجام چند کار ساده به راحتی می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت و بیمارهای زمستانی را از خود دور کنید.

پزشکان بیشتر از هر کس دیگری در احاطه‌ی میکروب‌ها و ویروس‌ها قرار دارند. مدام در حال معاینه‌ی بیمارانی هستند که سرما خورده‌اند یا آنفلوانزا گرفته‌اند. اگر پای صحبت پزشکان بنشینید حتماً یک تجربه‌ی مشترک دارند: این که بارها پیش آمده بیماران توی صورتشان عطسه کرده‌اند و حتی بزاق بیمار محترم داخل چشمشان رفته است. شما تصور کنید در این شرایط چطور می‌شود که پزشکان سالم می‌مانند؟!

باید بدانید پزشکان برای کاهش احتمال بیمار شدن خودشان تکنیک‌هایی دارند که آن‌ها را از شر باکتری‌ها حفظ می‌کند. برای آشنایی با این تکنیک‌ها با مطالبی که در ادامه ایمیل می آید همراه باشید ...


 

دست‌هایتان را بشویید و به صورتتان دست نزنید
 


آیا می‌دانید هر کدام از ما روزانه حدود ۳۰۰۰ مرتبه صورتمان را لمس می‌کنیم. تصور کنید اگر دست‌هایمان آلوده باشد چه اتفاقی می‌افتد. یکی از اولین درس‌هایی که پزشکان می‌گیرند این است که به طور مرتب دست‌هایشان را بشویند و دست به دهان، بینی و چشمانشان نمالند. این اعضا به راحتی میکروب‌ها را انتقال می‌دهند. برای همین توصیه می‌کنیم شما هم دست‌هایتان را به طور مرتب شستشو دهید. استفاده از صابون اختیاری است. چون صابون‌ها دست‌ها را خشک می‌کنند و باعث تحریک و خشکی پوست می‌شوند.

 

هر روز پروبیوتیک مصرف کنید

 

پروبیوتیک ها علاوه بر این که سلامت روده ها و کلاً دستگاه گوارش را بالا می‌برند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با سرماخوردگی و آنفولانزا مقابله می‌کنند. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی Pediatrics به چاپ رسیده است نشان می‌دهد کودکانی که به مدت ۶ ماه هر روز پروبیوتیک مصرف می‌کنند کمتر به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند. همچنین مدت بیماری آن‌ها کوتاه تر بوده و نیازشان به آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کمتر است. بنابراین هر روز ماست پروبیوتیک مصرف کنید. چراکه ماست پروبیوتیک علاوه بر تامین باکتری های زنده، مواد مغذی با ارزشی همچون کلسیم و پپتیدهای بیولوژیک را در اختیار بدن قرار می دهند.

 

مصرف قند را کاهش دهید

 

مواد غذایی شیرین یا محصولاتی که از آرد تصفیه شده (بدون سبوس) تهیه می‌شوند قند خون را بالا می‌برند و به این ترتیب به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رسانند. تا جایی که می‌توانید مواد غذایی کامل و سرشار از فیبر مصرف کنید. مصرف هله‌هوله‌ها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید چون سیستم ایمنی‌تان را ضعیف خواهند کرد.

 

سیگار نکشید

 

سیگار کشیدن باعث عفونت و آسیب مجاری تنفسی می‌شود. این "دودزای کوچک" سیستم ایمنی بدن را ضعیف و مخاط دهان و ریه ها را در برابر عفونت و بیماری آسیب پذیر می‌کند. هر کدام از این آسیب‌ها دلیل خوبی برای ترک سیگار است. اگر تصور می‌کنید به تنهایی نمی‌توانید سیگار را ترک کنید با پزشک مشورت کنید تا راحت‌تر از شر این "بدبوی بیماری زا" راحت شوید.

 

به طور مرتب ورزش کنید

 

اگر جزو افرادی هستید که از ورزش فراری هستید بهتر است تجدید نظری در رفتارتان داشته باشید. محققان آمریکایی در سال ۲۰۰۶ پژوهشی روی دو گروه از زنان دچار "اضافه وزن و چاقی مفرط و خانه دار و یائسه" انجام دادند. یک گروه از این زنان شرکت کننده به مدت یک سال پنج روز در هفته و روزانه به مدت ۴۵ دقیقه ورزش‌های سبک انجام دادند. در حالی که گروه دوم هیچ ورزشی در برنامه‌ی روزانه‌شان نداشتند. بعد از مدتی یعنی در سه ماهه‌ی آخر پژوهش محققان مشاهده کردند زنانی که ورزش نکرده‌اند سه برابر بیشتر در معرض روماتیسم قرار گرفتند. در هر سن و سالی که باشید و وزنتان هر چه باشد روزانه چند دقیقه ورزش سبک انجام دهید.
 


واکسن آنفلوانزا بزنید  



بحث و جدل‌های زیادی در خصوص واکسن آنفولانزا وجود دارد اما اگر کارتان طوری است که زیاد سوار مترو، اتوبوس و غیره می‌شوید یعنی کلاً زیاد با مردم سر و کار دارید بهتر است واکسن بزنید. اگر در این خصوص شک دارید اول با پزشک مشورت کنید و بعد اقدام به دریافت این واکسن کنید. در حالت کلی واکسن آنفلوانزا ایمنی شما را در برابر بیماری‌های زمستانی بالا می‌برد.


منبع : سلامت نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد